Wygraj granty!
Stwórzmy razem miejsca, które pomogą Twojej wspólnocie w integracji społecznej a jednocześnie będą wartością ekologiczną dla otoczenia! Zobacz, jakie to proste:
Zbuduj Wspólnotę Działania w duchu Laudato Si’!
Ogłaszamy konkurs grantowy dla Caritas Diecezjalnych oraz parafii (funkcjonujących tam Parafialnych Zespołów Caritas). Projekt ma na celu identyfikację, rozbudowę oraz wsparcie Wspólnot Działania podejmujących inicjatywy w duchu Laudato Si, a w konsekwencji rozwój sieci Wspólnot Działania skupionych wokół Caritas Laudato Si’. Wygrywa 10 zespołów, które przedstawia nam najlepszy projekt ekologiczny.
Przedmiot konkursu
Inicjacja Wspólnoty Działania lub wzmocnienie istniejącej Wspólnoty przez wspólną organizację działań ekologicznych: kawiarenki naprawczej, wyprzedaży garażowej, podzielnika, lodówki społecznej, kompostownika itd. Rozejrzyj się dookoła siebie – co warto zrobić w Twojej lokalnej społeczności, żeby o ekologii zrobiło się w niej głośno?
Wartość grantów
Kwalifikujemy do grantów 5 wybranych konkursowo projektów zgłoszonych przez Caritas Diecezjalne i 5 wybranych konkursowo projektów zgłoszonych przez PZC lub parafie, przy porozumieniu z właściwą diecezją. Wartość wsparcia to 50.000 PLN/diecezję, 10.000 PLN/PZC/parafia.
Działaj!
Najlepsze projekty zostaną włączone do naszych działań i nagrodzone grantami. To może być Twój projekt! Sprawdź, w jakich obszarach warto działać, przeczytaj regulamin, zapoznaj się z FAQ i wypełnij wniosek konkursowy.
FAQ
Czy jakieś tematy są preferowane?
Tak. Zgodnie z regulaminem konkursu aby wniosek konkursowy został przyjęty do rozpatrzenia powinien spełniać każde z 4 wymienionych niżej kryteriów:
1. Tematyka projektu związana jest z jednym lub więcej spośród wymienionych zagadnień: bezpieczeństwo ekologiczne; gospodarka odpadami; racjonalne gospodarowanie zasobami, w tym żywnością i gospodarka w obiegu zamkniętym; inne powiązane z ww. tematyką zagadnienia, zwłaszcza dotyczące relacji człowieka do środowiska w duchu Nauczania Kościoła, w tym encykliki Laudato Si’.
2. Podejmowane działania projektowe w sposób praktyczny przyczyniają się do rozwoju Wspólnoty Działania;
3. Inicjatywa angażuje członków Wspólnoty Działania na terenie, której jest realizowana.
4. Inicjatywa popularyzuje encyklikę Laudato Si’ jako podstawę praktycznego działania.Finansowane będą następujące formy działań:
- działania lokalne na rzecz zmniejszenia lub ograniczenia ilości wytwarzanych śmieci takie jak np. „zniczodzielnia”, kompostownik przy cmentarzu;
- działania lokalne na rzecz ograniczenia marnowania żywności np. lodówka społeczna;
- wzmocnienie działania wspólnoty poprzez utworzenie kawiarenki naprawczej;
- przeciwdziałanie wyrzucaniu dóbr i związana z tym degradacja środowiska poprzez utworzenie Podzielnika lub organizację wyprzedaży garażowej.
Jakie działania są oczekiwane w inicjatywach zgłaszanych w konkursie?
Zależy nam na zbudowaniu aktywnej wspólnoty Caritas Laudato si’ o długoterminowym horyzoncie praktycznego działania. Idealna inicjatywa będzie zawierała w sobie pięć kluczowych elementów:
1. Budowanie lub rozwój (lokalnej) wspólnoty skupionej wokół ekologii integralnej.
2. Realizacja działań praktycznych wspólnoty mieszczących się w zakresie dziedzinowym konkursu.
3. Wyposażenie wspólnoty w narzędzia wdrażania ekologii integralnej, które pozwalają na działanie w dłuższym horyzoncie czasowym.
4. Otoczenie własnych działań kampanią informacyjną propagującą zasady ekologii integralnej, a zwłaszcza wypracowane przez siebie dobre praktyki.
5. Włączenie społeczności lokalnej w działania projektu.Jakich działań trzeba unikać?
W ramach konkursu nie finansujemy projektów, które polegają na samym tylko doposażeniu pomieszczeń lub miejsc w sprzęt, wyposażenie czy remoncie. Zakup i montaż trwałego wyposażenia jest dopuszczalny tylko wtedy, gdy są one integralną i niezbędną częścią danej kampanii lub zmiany społecznej. Powyższe działania nie mogą przekraczać 20% kosztów (dotyczy przystosowanie lokalu do przeprowadzenia projektu), 40% kosztów (dotyczy wyposażenia Wspólnoty Działania pozwalające na realizację projektu: sprzęt AGD RTV, inne niezbędne do realizacji zadań).
Podobnie prosimy nie składać wniosków, których przedmiot nie mieści się zakresie ekologii integralnej, np. mających na celu zapewnienie przestrzeni do rekreacji, stworzenie miejsca spotkań towarzyskich, rozwój infrastruktury turystycznej lub sakralnej itp.
Czy budżet projektu może obejmować trwałe wyposażenie?
Tak. W projektach mogą być kupowane materiały, urządzenia i wyposażenie, których trwałość znacznie przekracza czas trwania projektu, lecz powinny służyć do realizacji tych celów przez cały czas ich trwałości – zwykle przez 3 lata. Do tej kategorii zaliczamy np.: drzewa, byliny i inne materiały do urządzania ogrodów, zbiorniki na wodę, kosze na śmieci, urządzenia elektryczne i elektroniczne, wyposażenie kuchenne, dystrybutory wody pitnej i wiele innych trwałych instalacji i elementów wyposażenia lub zagospodarowania terenu.
W przypadku planowania zakupu takiego wyposażenia, konieczne jest przedstawienie koncepcji realizacji inicjatywy wykorzystującej zakupione środki w okresie 3 lat od daty zakończenia realizacji przedmiotowego projektu. Przykład: Tworzysz jadłodzielnię, której założeniem jest zarządzanie resztkami jedzenia od lokalnej społeczności. Potrzebna jest do tego lodówka. W opisie projektu należy więc przedstawić, jak lodówka będzie wykorzystywana w takim celu przez najbliższe 3 lata (czyli również po okresie rozliczenia projektu). W innym przypadku tak duża inwestycja nie jest uzasadniona.
Co to są wskaźniki i jak je obliczać?
Jeśli działania projektowe są konkretne, realistyczne i policzalne, to zawsze możemy wskazać rozmiar zakładanej pracy (np. ilość zaangażowanych osób i czas poświęcony na wykonanie zadania), wyliczyć zakładany efekt rzeczowy (np. ilość zakupionych maszyn do szycia, lodówek, regałów itd.) i podać ilość osób które skorzystają na projekcie (np. ilość osób, które skorzystają ze szkolenia). Wskaźniki są elementem niezbędnym wniosku.
Wskaźniki obliczamy realistycznie, bez hura-optymizmu. Jeśli praca ma charakter techniczny, można wskaźniki wyliczyć precyzyjnie. Jeśli jest to np. szkolenie, to ilość spodziewanych uczestników podajemy szacunkowo, w przybliżeniu.
Czy przystępując do projektu trzeba mieć wkład własny?
Nie, wkład własny nie jest wymagany.
Czy jeden zespół może napisać dwa projekty?
Nie, jeden zespół nie może napisać dwóch projektów.
Czy do projektu mogą przystępować jedynie zespoły Caritas?
Do konkursu mogą przystąpić Caritas Diecezi, fundacje należace do caritas diecezji i parafie zainteresowane wdrażaniem encykliki Laudato si.
W jaki sposób zespół otrzymuje pieniądze na realizację projektu?
Środki finansowe na realizację projektu będą przekazywane na wyodrębniony przez Diecezję/ Parafię rachunek w następujących transzach:
1. transza 1 w wysokości 50% wartości projektu zostanie wypłacona po zawarciu umowy o dofinansowanie projektu;
2. transza 2 w wysokości 30% wartości projektu zostanie wypłacona w momencie wydatkowania min. 80% pierwszej transzy na podstawie Wniosku o wypłatę środków przedstawionego przez Uczestnika;
3. transza 3 w wysokości 20% wartości projektu zostanie wypłacona po zakończeniu realizacji projektu i zaakceptowaniu działańCzy mogę pobrać zaliczkę?
Nie.
Czy promocja encykliki Laudato Si' jest niezbędnym elementem?
Tak. Projekt zakłada promowanie przesłania encykliki Laudato Si przez wszystkie inicjatyw realizowane w jego ramach.